Přestavba Š110 R na Š130 RS
Počátkem sedmdesátých let když jsem byl v učení ( obor automechanik ), jako každý kluk jsem snil o Škodě 110 R. No a později v AZNP Mladá Boleslav vyrobených cca 38 ks vozidel Škoda 130 RS bylo něco jako zázrak - i když já měl trochu štěstí a jako mladý „mechanik“ ( nejprve mytí oken a kola, později auto elektrika ) jsem se k Š 130 RS dostal na rallye.
Abych si na „stará kolena“ splnil svůj sen z mládí, koupil jsem v roce 2009 Škodu 110 R, kterou jsem chtěl přestavět na Š130 RS. Auto bylo ale v dobrém stavu, tak jsem ho nechal jako originál na číslech a momentálně připravuji díly na kompletní rekonstrukci.
Na plánovanou přestavbu jsem proto později koupil na Slovensku Škodu 110 R, která byla v docela dobrém stavu, ne moc napadená korozí, ale relativně "citlivě tunerem“.
Od počátku jsem věděl, že nechci dělat zcela přesnou kopii Š130RS ( on byl stejně každý kus originál ). Rozhodl jsem, že se nebudu bránit použít některé ne zcela originální součástky, ale tak, aby nebyl narušen původní vzhled vozidla.
Velmi stručně k samotné přestavbě
Vozidlo jsem „do šroubku“ rozebral, oddělil jsem použitelné a nepoužitelné díly, karoserii jsem zbavil všech vrstev „ochranných“ nátěrů, pod kterými bylo samozřejmě nejvíce koroze ( ručně - po zkušenosti se synovým Fordem Escort MK2 - jsem se chtěl vyhnout pískování i tlakové vodě ).
Karoserie:
Veškerá korozí napadená místa jsem vyřezal a nahradil novými díly, případně vyvařil „záplatami“ a velmi pečlivě vše přebrousil:
- současně s tím jsem rozšířil zadní podběhy, odstranil střechu, opláštění dveří, vyřezal vše „nepotřebné“ s ohledem na snížení hmotnosti a naopak jsem přidělal veškeré držáky, výztuhy - prostě vše, co Š 130 RS má proti Š 110 R navíc nebo jinak
- asi nejvíce práce dalo kompletní předělání a vyztužení uchycení pro stavitelné zadní pružící a tlumící jednotky
- následně jsem nechal u profesionálů do karoserie vevařit rám dle přílohy J
- dost práce dalo utěsnění chladiče, aby "netáhlo" kolem a vše šlo skrz chladič
- karoserii jsem komplet osadil laminátovými blatníky a kapotami, nalepil a nanýtoval jsem hliníkovou střechu a opláštění dveří - no prostě jsem vše spasoval
Tím byla karoserie až na lak hotová - abych předešel tomu, že jsem na něco zapomněl - což se samozřejmě v několika případech stalo - rozhodl jsem, že vozidlo dám komplet dohromady ještě před lakem.
Přední náprava z Š120 M:
- ( hřebenové řízení, široká ramena ) nápravnice komplet převařena ramena vyztužena
- stavitelné pružící a tlumící jednotky
- kloubová hřídel volantu
- volant kopie Personal
Zadní náprava:
- vlečená ramena vyrobena s využitím dílů z Š136 Rapid
- stavitelné pružící a tlumící jednotky
Brzdy:
- 2 soudobé brzdové válce se stavitelným přepákováním pro nastavení poměru brzdného účinku vpředu/vzadu, bez posilovače
- vpředu - moderní čtyřpístové brzdiče, větrané kotouče
- vzadu - čtyřlístky Škoda - pro provozní brzdu využit na každém kole 1 pár pístů
- ruční brzda - hydraulická - ovládací páka před řadící pákou - využit druhý pár pístů
- rozvod - komplet hadicemi PTFE
Motor:
- blok Š136 Rapid, hliníková osmi kanálová hlava, kliková hřídel a ojnice sériové, lehce leštěné
- vačka 300/300
- rovné sání s nástavci, karburátory Veber 45, nátrubky, bavlněné filtry
- výfuk – svody ocelové 4 do 1, příčný tlumič ( lehce utlumený )
- rozdělovač klasický bez podtlaku
- mokrá olejová vana
- uložení na tvrdých silentblocích
Chlazení:
- ocelový chladič vpředu svisle, pomocný ventilátor průměr 160 mm spínaný ručně
- rozvod chladící kapaliny ohýbané nerez trubky průměr 35 mm pružně uložené v karoserii
- velké čerpadlo, expanzní nádoba
- chladič oleje - výměník olej/voda pod olejovým filtrem
Spojka:
- s talířovou pružinou
- průměr 190 mm
- sportovní obložení
Převodovka:
- 5 rychlostí ( s odstupňováním na kopce )
- bez synchron
- samosvorný diferenciál
Elektrika:
- dělaný svazek
- většina ovládání mezi sedadly
- relátka na spínání světel
- gelový akumulátor 25 Ah
- šestipólový odpojovač baterie s nouzovým ovládáním zvenku
Palubní deska:
- otáčkoměr, tachometr, tlak oleje, teplota vody a oleje, napětí a stav paliva
- kontrolky
- samonosná vyrobena z eloxovaného hliníku
- symboly a popis vyrobeny gravírováním
Sedačky:
- soudobé sportovní
- poloha stavitelná volbou otvorů na držácích sedadel
- šestibodové 4" pasy
Kola dělená ARC:
- vpředu - lomené středy - pneu 160/530R13
- vzadu - rovné středy - pneu 210/530R13
Zasklení:
- přední okno - originál lepené
- boční a zadní okna - Lexan 4 mm - ve dveřích šoupata
Povrchová úprava:
- karoserie – červená uvnitř i vně
- většina šroubovaných dílů - černá otěruvzdorná barva
- rám - černý matný
- šrouby a většina malých dílů zinkováno chemicky
- pruhy a nápisy - polep
Výše jsou v bodech popsány cca 3 roky práce - samozřejmě ve chvílích volna – zpočátku ne zcela příjemné a čisté - ale čím více se práce blížila ke konci - tím více to člověka prostě baví. Až na rám, převodovku a lak jsem dělal vše sám.
Co se týká shánění dílů - zde jsem dost „záviděl“ synovi, který dělá Fordy Escort (MK1 a MK2 ) - on prostě vše koupí ( a kupodivu ani ne draho ) ve Velké Británii. Já jsem využíval známých z mládí, někdy pomohla náhoda, ale většinu dílů jsem koupil prostřednictvím bazar.skodateam.cz.
Po dlouhém zvažování různých pro a proti jsem se rozhodl, že Š130 RS prodám. Jsou velmi omezené možnosti, kde si s tím zajezdit, na letiště do Hoškovic nás nechtějí pouštět, autodrom v Sosnové koupila Kooperativa a příšerně zdražili volné ježdění atd. atd. No a aby to stálo v hale pod plachtou mi připadá hloupé.